۱۳۹۰ اسفند ۸, دوشنبه

گزارش تظاهرات ضد اکتا در کلن روز شنبه 25 فوریه

نظام جلالی 27.02.2012




در اعتراض به امضای موافقتنامه اکتا، پیمان مبارزه با کپی برداری غیرمجاز در اینترنت , فعالان و منتقدان «اکتا» تا کنون صدها تظاهرات بر علیه آن در اروپا برگزار کرده اند و در روز شنبه 25.02.2012 در 50 شهر آلمان و دیگر کشورهای اروپایی تظاهراتهای اعتراضی  برگزار شد که در کلن
حدود 3000 نفر در آن شرکت کردند.
پیمان جدید موسوم به «اکتا» در زمینۀ حقوق پدید آورندۀ اثر (کپی رایت) در شبکه، آزادی‌های اینترنتی را محدود می‌کند. این پیمان باعث محدودیت آزادی بیان از راه سانسور اینترنتی و تشدید نظارت حکومتی بر اینترنت می شود. 

 فعالان، هدف موافقتنامه اکتا را تنها حفظ حقوق خالق اثرنمی دانند. منتقدان می گویند اکتا کاربران را تحت نظارت قرار داده و آزادی‌های مدنی و اینترنتی را به شدت محدود می کند و تولید و عرضه برخی از دارو‌ها نیز با مانع رو به رو شود و این خطری بزرگ برای شهروندان اروپایی است.
 فعالان ضد اکتا می گویند طرح این موافقتنامه در سه سال گذشته توسط 39 کشور و در خفا ریخته شده است و مذاکره گران آن منتخب مردم نیستند و این توافقنامه تنها از سوی دولتمردان اتخاذ شده و مردم در این انتخاب نقشی نداشته‌اند.
تا کنون  اعتراض فعالان ضد آکتا  با سازماندهی تظاهراتی گسترده در لهستان, جمهوری چک وبلغارستان،دولت های خود را به عقب نشینی از این موافقتنامه ملزم کرده اند ولی در آلمان هنوز اکتا روی میز دولت آلمان قراردارد هر چند که فعلا هنوز آن را امضا نکردند ولی تا زمانی که از دستور کاری دولت آلمان بطور کامل خارج نشود همچنان این احتمال وجود دارد که از حال تعلیق خارج کنند بنابراین تا زمانی که روی میز دولت آلمان قرار دارد امکان توافق و امضا آن توسط دولت آلمان وجود دارد چراکه به هر حال بسیاری از کشورها آن را تصویب کرده اند و حتی اگر در آلمان نیز بطور قطع عدم تصویب آن مشخص شود با این حال برای مخالفت با آن در دیگر کشورها باید مبارزه کرد که علاوه بر بسیاری از کشورهای اروپایی، تاکنون  استرالیا، ژاپن، کانادا، مراکش، نیوزیلند، سنگاپور، کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا از جمله امضاکنندگان این پیمان بوده‌اند.
 مذاکرات دولتها درباره این پیمان در آمریکا و اتحادیه اروپا به طور سری در جریان بوده است و این امر باعث بروز انتقاداتی درباره آن شده است.
 کمیسیون اتحادیه اروپا موافقتنامه اکتا را امضاء اما پارلمان اتحادیه تایید آن را به تابستان موکول کرده است.

روز شنبه دومین باری بود که تظاهرات سراسری در آلمان و دیگر کشورهای اروپائی برگذار شد که 2 هفته قبل از آن نیز اولین تظاهرات سراسری برگذار شده بود.
در تظاهرات روز شنبه کلن آنارشیستها نیز حضور داشتند که بر علیه ملت ,سرمایه داری , دولتها و اکتا شعار می دادند و خواهان لغو اکتا در همه کشورها بودند ولی حتی یک ایرانی چپ یا آنارشیست را در این تظاهرات ندیدم.

در این تظاهرات حضور جوانان و نوجوانان بسیار چشمگیر بود و اکثریت شرکت کنندگان آن را تشکیل می دادند چراکه با اینترنت سر و کار دارند و می دانند که مفهوم این قانون چیست و چه تاثیری بر زندگی آنها و اعمال محدودیت در آزادی آنها دارد و تصویب اکتا باعث خواهد شد که بر تعریف جرائم افزوده شود و بابت آن افراد جریمه شوند و به زندان بروند و بسیاری از اخبار جهانی سانسور شود و ما نتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم و در واقع ارتباط خبری مردم جهان شامل سانسور توسط دولتها خواهد شد و ارتباطی که بین مردم جهان بوجود آمده از بین برود و از مسائل یکدیگر با خبر نشویم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر